Naše Montessori je mobilní aplikace, kde rodiče získají informace o Montessori stylu výchovy spolu s nápady, jak s dětmi kvalitně trávit čas bez obrazovek.

Cílem redesignu stávající webové stránky bylo vytvořit uživatelské rozhraní, které bude snadněji použitelné pro uživatele – rodiče malých dětí.

Role: UX/UI designer
Nástroje: Figma, Adobe Photoshop, FigJam
Realizace: květen 2024


Úvod

HiFi Prototyp

Aplikace Naše Montessori předává rodičům přehledné, snadno aplikovatelné informace o výchovném stylu Montessori a pomáhá jim vyřešit otázku, jak s dětmi kvalitně trávit společný čas bez obrazovek.

Aplikace uživatelům nabízí službu pravidelného měsíčního zasílání seznamu aktivit na konkrétní téma, kterému se s dětmi mohou věnovat. Jedná se o různé výlety, společenské akce a nápady na tvoření. Součástí aplikace je rozsáhlá knihovna s tipy, jak vychovávat pomocí Montessori a jak si podle principů této pedagogiky zařídit domácnost.

Na projektu jsem začala pracovat během mateřské dovolené a slouží jako zdroj pasivního příjmu. Původně se jednalo o webové stránky a newsletter, ale po provedení průzkumu mezi uživateli vyplynulo, že pro tuto službu by bylo vhodnější vytvořit mobilní aplikaci.

Problém

Jak prezentovat informace tak, aby byly rychle dostupné a snadno aplikovatelné pro rodiče malých dětí, kteří mají málo volného času bez vyrušování?

1. Empathize

Během této fáze jsem provedla rozhovor se sedmi uživateli stránek, kteří v minulosti zakoupili nabízený produkt. Zohlednila jsem Business požadavky projektu a vytvořila User Personas a jejich User Journey.

Business požadavky

  1. Nízký rozpočet. Vzhledem k tomu, že se jedná o soukromý projekt, snažit se náklady omezit na co nejnižší možné.
  2. Zachovat kontinuitu, aby nedošlo ke ztrátě placených uživatelů při přechodu na mobilní aplikaci.

Původní verze

User Interviews

Abych zjistila, jaké funkce na webových stránkách upravit (v té době jsem si myslela, že pouze předělám design stránek), vedla jsem video rozhovor se sedmi uživateli, kteří dříve zakoupili nabízený produkt – brožuru s tipy, jak si zařídit domácnost podle principů Montessori. Cílem rozhovorů bylo zjistit:

  • Jak snadné bylo pro uživatele dokončit nákup brožury.
  • Jak snadno se jim po nákupu s brožurou pracovalo.
  • Jestli využívají nápady na aktivity, jak trávit čas s dětmi. A pokud ano, co je pro ně největším problémem pro realizaci aktivit.

Rozhovory přinesly pět zásadních zjištění:

1.Pro uživatele je zdlouhavé listovat .pdf brožurou pokaždé od začátku, aby našli místo, kde skončili se čtením.
2..pdf. formát se špatně čte na mobilních telefonech.
3.Při platbě kartou se 3 uživatelům automaticky neodeslalo zboží.
4.Je zdlouhavé procházet jednotlivé aktivity v newsletteru a vybírat, jaké potřeby je třeba zakoupit pro jejich realizaci.
5.Aktivity, které chtějí dělat s dětmi, nelze uložit.

Vzhledem k těmto zjištěním bylo zřejmé, že WordPress nedokáže elegantně vyřešit požadavky na funkcionalitu. Začala jsem se proto přiklánět k možnosti místo redesignu vytvořit mobilní aplikaci.

Kvantitativní analýza

Abych si své rozhodnutí ověřila na větším množství dat, pomocí Google Analytics a analytických nástrojů pluginu Woo Commerce jsem analyzovala cestu uživatelů stránek. Dále mě zajímalo, jaké zařízení používají. 82% uživatelů stránky navštěvovalo z mobilního telefonu.

Dále jsem zjistila, že pokud uživatelé na stránkách prováděli nějakou akci, tak

35% se přihlásilo pouze k odběru newsletteru,

22% se přihlásilo k odběru newsletteru a poté zakoupilo brožuru,

19% zakoupilo brožuru a poté se přihlásilo k odběr,

24% pouze zakoupilo brožuru.

Toto chování pro mě bylo relevantní hlavně z business hlediska. Pokud jsem měla začít vyvíjet mobilní aplikaci, přišlo mi logičtější, aby uživatelé platili měsíční předplatné místo jednorázové platby za brožuru.

Vycházela jsem z předpokladu, že o předplatné budou mít zájem primárně uživatelé, kteří si nechávají zasílat měsíční tipy na aktivity (celkem 57%). Momentálně je zasílání zdarma, ale 22% uživatelů bylo ochotných za obsah stránky zaplatit. Což napovídá tomu, že uživatelé jsou připraveni za obsah utrácet peníze. Další zkoumání této úvahy je nutné, ale není předmětem této studie.

Přišlo mi ale důležité zjistit, jestli v rámci návrhu pracovat s možností předplatného.

User Personas

Na základě zjištění z výzkumu jsem vytvořila 3 User Personas.

User Stories

„Jako novopečená matka chci snadno a rychle najít informace o tom, jak uspořádat domácnost tak, aby byla bezpečná a mé dítě se v ní mohlo co nejlépe rozvíjet.“

Marie

„Jako matka pracující na plný úvazek chci zajímavé a podnětné nápady, jak trávit čas s dítětem, abych náš společný čas co nejlépe využila a vytvořila si s ním krásné zážitky.“

Eliška

„Jako matka třetího dítěte, která je sedmým rokem na rodičovské dovolené, chci nějak ozvláštnit čas, který s dětmi trávím, aby mi nepřipadal jen jako nudná rutina, a zase jsem si ho začala užívat.“

Andrea

User Journey Maps

Abych lépe porozuměla pain point uživatelů a dokázala se vcítit do toho, jak používají aplikaci, pro každou personu jsem vytvořila User Journey Maps.

Přečíst si je můžete po rozkliknutí následujících možností:

User Journey Map Marie
AkceNajít na internetu zdroj, ze kterého čerpat informaceNainstalovat si aplikaci a projít si volně dostupný obsah.Zařídit místnost podle pokynů v aplikaci.Předplatit si aplikaci k získání dalších informací.Uzpůsobit zbytek domácnosti podle rad z aplikace.
Úkoly1. vymyslet vhodná klíčová slova k vyhledávání
2. projít výsledky 3. vybrat nejvíc vyhovující zdroj informací
1. přejít do Obchodu/Apple Storu 2. pročíst recenze 3. nainstalovat aplikaci 4. projít si volně dostupný obsah1. sestavit nákupní seznam 2. zajet do obchodu/objednat zboží online 3. přestěhovat místnost a nově zařídit1. aktivovat předplatné1. sestavit nákupní seznam 2. objednat zboží 3. přestěhovat místnost
EmoceVyčerpaná zmatená zahlcená informacemiSkeptická zvědavá nadšenáOdhodlaná zvědavá cítí úlevuNadšená spokojenáUnavená spokojená
PříležitostZlepšit SEO a marketingové kanály perfektní copy na landing pageInformace členit přehledně vizuálně působivé a přehledné členění podle místností záložkyMožnost přidat zboží z textu do nákupního seznamu koupit zboží rovnou z aplikace online plánovač počítání rozpočtuCo nejvíc zjednodušit proces předplatného zviditelnit výhody předplatného udělat předplatné atraktivní i pro ty, co nemají zájem o aktivitySociální prvek – sdílet s ostatními své realizace možnost čerpat inspiraci z knihovny kontaktovat odborníka, když si neví rady
User Journey Map Elišky
AkceMusím najít službu, která mě bude zásobovat nápady.Zhodnotím možnosti a nainstaluji si aplikaci.Vyberu aktivity a vypíšu seznam věcí, které na ně musím koupit.Nakoupím vše potřebné a vyzkouším aktivity s dítětem.Předplatím si aplikaci, abych měla každý měsíc něco nového.
Úkoly1. Najít si na všechno čas. 2. Zeptat se přátel na doporučení. 3. Vymyslet vymyslet klíčová slova na vyhledávání.1. Projít si možnosti, které mě zaujaly. 2. Nainstalovat 3 nejzajímavější aplikace. 3. Otestovat jejich funkce. 4. Vybrat si aplikaci Naše Montessori.1. Rychle projít nabízené aktivity. 2. Podle délky a náročnosti vybrat ty nejlepší. 3. Napsat nákupní seznam.1. Jít do papírnictví/obchodu s uměleckými potřebami… a podle seznamu nakoupit vše potřebné. 2. Realizuji aktivitu s dítětem.1. Vzpomenout si na aplikaci. 2. Aktivovat předplatné.
EmoceZvědavá odhodlanáZvědavá skeptická radostnáZahlcená možnostmi v časovém presu radostnáNadšenáVáhavá spokojená
Příležitost
Co nejjasnější ovládání Hned musí být jasné, o čem aplikace jePokročilý filrt podle věku/náročnosti/délky… poutavé obrázky aktivit možnost vytvořit nákupní seznam přidat aktivity do oblíbených archiv vyhledat aktivity podle toho, co má domaPlánovací kalendář s notifikacemi Vytvářet si album aktivit – „deníček“ U každé věci mít uvedeno, kde je možné ji koupit „In Action“ mód pouze s jednotlivými krokyAplikace se jednou za čas připomene.
User Journey Map Andrey
AkceProjít info, které jsem za roky doma nasbírala.Vybrat aplikaci, která má nejzajímavější nápady.S dětmi vybrat aktivitu, která všechny zaujme, a jít s dětmi na nákup.Vyzkoušet aktivitu, udržet děti zaujaté a pak vše uklidit.Vyhodnotit úspěšnost aktivity a předplatit si službu.
Úkoly1, projít všechny záložky a screenshoty v telefonu 2. zeptat se kamarádek na doporučení 3. vyhledávat na internetu pomocí klíčových slov1. podle popisu, recenzí a toho, co se líbí dětem, vybrat Naše Montessori 2. nainstalovat 3. s dětmi vybrat 1 věc na vyzkoušení1. projít domácnost a zjistit, co už je nakoupeno 2. naplánovat, co dokoupit 3. jít s dětmi na nákup1. připravit místo na tvoření 2. rozdělit úkoly 3. režírovat, krotit hádky 4. uklidit po aktivitě1. zhodnotit míru stresu a jak to děti bavilo 2. předplatit si aplikaci
EmoceOtrávená znuděná výčitky svědomíCítí naději zvědaváV časovém presu radostná zvědaváNadšená radostná unavená ve stresu z nepořádkuPlná naděje nabitá energií
Příležitost
Design zajímavý i pro děti snadná orientace filtr podle typu aktivit (sport, tvoření, příroda…)Možnost vytvořit seznam, co už má doma automatická tvorba nákupního seznamu „Najdi nejbližší papírnictví.“ „Dostanu se tam s kočárkem?“Blog/součást měsíčního předplatného – články s radami Rady: úklid, jak udržet pozornost dětí, jak zabránít hádkám Tipy, jak aktivity uzpůsobit věku Úkoly pro víc rolíJak si tvoření užít jako matka

2. Define

Problem Statements


Marie je matka prvního dítěte, která potřebuje přehlednou aplikaci s radami, jak zařídit domácnost bezpečnou pro dítě, protože je zahlcená protichůdnými radami na internetu a bojí se, že něco pokazí.


Eliška je zaneprázdněná, pracující matka malého dítěte, která potřebuje praktickou aplikaci s tipy na aktivity s dítětem, protože sama nemá čas hledat je na internetu.

Andrea je žena v domácnosti a matka tří dětí, která hledá aplikaci, jež by jí pomohla ozvláštnit čas strávený s dětmi, protože jednotlivé dny jí začínají splývat dohromady a chce si zase mateřství začít užívat.

Goal Statement

Naše aplikace bude uživatele zásobovat rozmanitými tipy, jak rodiče mohou kvalitně trávit čas se svými dětmi, a bude je informovat o tom, jak zařídit domácnost podle Montessori výchovného principu, takže se rodiče budou cítit sebevědomě a uvolněně ve své rodičovské roli. Úspěšnost aplikace se bude měřit podle počtu nových předplatitelů.

3. Ideate

Abych přišla na co nejvíc možných nápadů, použila jsem aktivitu How Might We, brain dumping a vypsané příležitosti, které mě napadly během vytváření User Journey Maps. Z nich jsem potom vytvořila list použitelných nápadů a sestavila je podle priorit, jak na nich budu pracovat.

Jak můžeme…

Udělat výběr aktivit co nejpřehlednější,udělat přípravu aktivit co nejsnažší,informace co nejsnáz dostupné,poznatky snadno implementovatelné,
používání co nejpříjemnější,zabavit děti bez obrazovek na co nejdelší dobu,vytvořit vzpomínky,usnadnit plánování a organizaci,

zapojit děti, aby si aktivitu samy vybraly a zorganizovaly,rodičům dopřát trochu volného času?

Brain Dumping

Potom jsem sestavila seznam nápadů, které budou stát za realizaci, a seřadila je podle priorit, v jakých se na nich bude pracovat. Cílem bylo vyvinout nejdříve co nejjednodušší aplikaci, která se hned bude moct používat. A teprve v průběhu používání a po dalším výzkumu přidat další funkce.

P0P1P2P3 a dále
Blog s dalšími tipy na výchovuArchiv aktivit z minulých měsícůPřidáání jiných profilů do přátelSeznam Montessori školek a škol v okolí
Časový odhad aktivitNákupní seznam k jednotlivým aktivitámInteraktivní rébusy/únikovky apod.Možnost objednat v tištěné podobě
Aktivity a možnost dát si je do oblíbenýchKolik času zbývá do nového číslaZobrazení postupu krok za krokem, při kterém se nevypíná obrazovkaMožnost rovnou objednat věci k aktivitám
Popis domácnostiFiltrování podlé věku/délky trvání…Soutěže/výzvySeznam Montessori knih/eshopů/seminářů
Jednoduché fotoalbum/ deník na poznámky
Odznaky za plnění aktivit/diplom po konci číslaNavigace k výletům


Ukázkové Montessori domácnostiMožnost objednat konzultaci domácnosti


online plánovač a počítání rozpočtuFiltr aktivit podle toho, co mají uživatelé doma



Aplikace slouží pro děti, ne jen pro rodiče

4. Prototype

Když jsem měla stanoveno, jaké funkce budou v první verzi aplikace, začala jsem pracovat na wireframech a prototypech. Nejprve jsem pomocí techniky Rapid Sketching začala vymýšlet nejvodnější rozložení prvků na úvodní stránce.

Rapid Sketching

User Flow

Na základě požadované funkcionality podle priority P0 jsem ve FigJamu vypracovala následující User Flow.

Low Fidelity

Poté jsem začala vytvářet první verzi Low Fidelity prototypu ve Figmě.

Po vytvoření prototypu jsem ho nechala otestovat skupině uživatelů. Feedback, který jsem získala, se zaměřoval hlavně na to, že navigační lišta je nepřehledná. Což je pochopitelné vzhledem k tomu, že tam zatím nejsou ikony a text a měla jsem na to myslet před testováním.

Z testu vyplynulo také to, že by uživatelé chtěli tlačítko „Krok zpět“ ke snazší navigaci. Nebylo také upraveno, jak se dostat zpátky na hlavní stránku, takže jsem v další verzi do spodní lišty přidala tlačítko domů.

Po implementování změn prototyp vypadal takto:

HiFi Prototype

Poté jsem začala pracovat na High Fidelity prototypu. První verzi jsem dala opět otestovat užvatelům. Měli za úkol dostat se z hlavní stránky na konkrétní aktivitu a poté dostat se z hlavní stránky na konkrétní popis místnosti.

Původní verze

Připomínky

1. Není poznat, že z úvodního obrázku se nechá prokliknout přímo na seznam aktivit.

2. Není jasné, co znamená tlačítko domov. Souvisí to s aktivitami?

3. Nízký kontrast v dolním menu.

4. Ikona domov v dolním menu – změnit na srdce jako na tlačítku.

Nová verze

Na klikatelný prototyp se můžete podívat tady. Na obrázku dole je pak znázorněno rozložení jednotlivých stránek v této verzi.

Style Guide

Další kroky

V tuto chvíli je základní, minimální verze aplikace připravená k vývoji. Obsahuje funkce, které se nacházely i ve webové verzi, ale tyto funkce jsou momentálně mnohem snazší na orientaci a procházení, což by rodičům mělo usnadnit používání.

V dalších fázích a na základě zpětné vazby od uživatelů budu přidávat:

  • možnost pokročilého filtrování aktivit podle věku, délky trvání, místa atd.
  • Možnost vytvářet si nákupní seznam u aktivit a místností domova, aby se rodičům snadno připravovalo na jednotlivé aktivity s dětmi.
  • Otestovat označení tlačítek ve spodním menu. Někteří uživatelé nevnímali jako dostatečný rozdíl tlačítko Domů a Domov.

Co jsem si z projektu odnesla

Díky výzkumu jsem zjistila důležitost toho, aby byl obsah jednoduše tříděný a snadno dostupný, protože rodiče malých dětí mají většinou jen velmi málo volného času bez vyrušování.

Je důležité opakovaně jednotlivé verze nechat testovat uživatele, aby byl design srozumitelný. V rámci testů vyplynulo mimo jiné to, že ne vždy je jasné, že na některé prvky lze kliknout. Na základě připomínek jsem některé prvky na stránkách jinak rozmístila nebo formulovala, aby bylo vše jasnější.

Velkou výzvou bylo to, jak vedle sebe uspořádat dvě relativně nesouvisející služby – seznam aktivit a tipy, jak zařídit Montessori domov. Obě části musely být vidět hned od začátku na hlavní obrazovce.